8 oktober, 2019

Kravlista för en brinnande lärarkår!

AdobeStock 182042381 Jag har arbetat tillsammans med lärare i över 20 år i egenskap av kollega, chef och verksamhetsutvecklare. Jag har till och med gift mig med en. Min simpla empiri efter dessa år säger att de flesta lärare brinner, eller rättare alla lärare har en glöd. Tyvärr går den glöden på sparlåga ibland av olika anledningar. En sådan anledning är exempelvis att lärare inte alltid kan fokusera på det man brinner för. Lärare brinner för människor, lärande och undervisning. Alla lärare brinner när en elev knäcker en ny kod och utvecklar ett nytt lärare. Ja, jag vågar säga alla. Jag har däremot inte mött någon lärare som brinner för administration, ingen. Dock känner jag många lärare som ”brinner av” på grund av tröga, gamla och stelbenta system (både digitala och analoga). Det finns lärare som får något visst i blicken när man nämner kunskapsuppföljning och systematik, men jag har inte mött någon som får lyster i ögonen i samband med ännu ett klick i ett system. Till detta kan vi addera de nya förslagen på kursplaner och framförallt omskrivningen av kunskapskraven som skvallrar om att Skolverket är lika trötta som vi på att undervisningen ofta planeras och följs upp utifrån kunskapskraven i matriser som mottagaren inte greppar. I förslaget har kravet i exempelvis matematik bantats ned till fem meningar. Det blir en väldigt liten och fragmentarisk matris om hela undervisningen och uppföljningen ska bygga på det.

Nu har alltså varje huvudman och arbetsgivare ett ansvar för att lärarna ska få möjlighet brinna långsiktigt, på ett hälsosamt och hållbart sätt. Det har kommit en ny generation system som är nischade, som bygger på ny teknik och som löser dagens problem istället för gårdagens. Där har vi lösningen, utöver att hitta partners som kan utveckla verksamheten tillsammans med huvudmän och arbetsgivare.

För att lärare ska orka brinna hållbart krävs att:

  • Verksamheten äger sin egen data. (Detta måste säkerställas i samband med inköp)

  • Systemen som används måste ha modern teknik som möjliggör kostnadseffektiva integrationer. (Om leverantören vill ha 6-siffriga belopp för en integration så är det någon som är knas.)

  • Fokus måste börja med användarupplevelsen. (I ett system så är cirka 60 % vårdnadshavare, 30 % elever/studenter, 10 % lärare och 1 % rektorer och administratörer).

  • System behöver vara nischade för att de ska kunna skapa och underhålla sin funktionalitet. (10 utvecklare kan utveckla 100 eller 4 funktioner. Funktionaliteten kommer bli därefter.

  • Det måste finnas en vision, ”var ska vi vara om fem år”. (Om vi ska ta oss dit måste vi börja nu.)

  • Till sist så måste fokus ligga på att inte släcka lärares glöd. Visionen måste svara på varför vi gör som vi gör. Varför klickar vi i matriser? Vad är det vi kommunicerar till vårdnadshavare och varför? Hur kan vi skapa ett digitalt ekosystem som gör att lärare kan fokusera på lärande, människor och undervisning? Hur kan vi presentera relevant data för lärare som de kan använda för att utveckla sin undervisning?

Admentum erbjuder skoladminstrativa system för grundskola, gymnaiset och elevhälsan. Vi erbjuder även stöd i processen att ta fram en hållbar vision. Vi snackar inte bara utan har erfarenhet från verkligheten och partners som ligger längst fram och hela tiden tar nya kliv framåt.

Idag har vi partners som Viktor Rydbergs Skolstiftelse, Raoul Wallenbergskolorna och Futuraskolorna. Bli en partner du också! Vill du vara på en annan plats om 5 år så måste du agera idag! Låt lärare brinna!

Håkan Furevik VD Admentum

Andra nyheter

September 10th, 2019

Analys istället för skyll och skäll!

Det är inte någon specifik persons fel att elever inte klarar undervisningen – förutom när sökandet efter just fel står i vägen för att hitta de bästa lösningarna. Att leta syndabockar, skylla och skälla när elever inte klarar kunskapskraven är ett omodernt och ineffektivt sätt att bedriva en skola där alla ska ha samma rätt att lyckas.

Läs mer
September 4th, 2019

Admentum och Canvas gör arbetet med undervisningen enklare, smartare och tryggare

Digital transformation handlar om att använda tekniken för att uppnå bättre resultat. För Admentum handlar transformationen om att skapa digitala administrativa processer som sparar tid. Tid som kan läggas på lärande istället för administration. Därför samarbetar Admentum med Canvas LMS.

Läs mer
April 5th, 2019

Admentum på Edtechkartan

I Edtechs kartläggning av edtechlösningar kopplade till svenska skolans processer och behov finns vi med i hela kedjan. Admentum är ett övergripande, enkelt och säkert system. Dessutom är vi det enda edtechföretaget som också har journalhantering för elevhälsoteamets arbete. Vi har helt enkelt system som är avgörande för en hållbar skolmiljö där inga elever trillar mellan stolarna.

Kolla in kartan via denna länken: Edtechkartan

Läs mer
March 31st, 2019

Välkommen Viktor Rydbergs skola Sundbyberg!

Läs mer om IT-visionen för Viktor Rydbergs skola Sundbyberg!

Läs mer
March 31st, 2019

En säker väg in!

VD:n tipsar: En säker väg in - så får ni ett strukturerat elevhälsoarbete!

Läs mer

Admentum Nyhetsbrev

Fyll i din e-postadress för att få senaste nyheterna från Admentum, information och uppdateringar och inbjudan till föreläsningar och events.

Samtycker: När du anger din e-postadress godkänner du också att dina uppgifter används i vår verksamhet för att skicka erbjudanden och information till dig i våra nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kan enkelt avbokas via länk på aktuellt nyhetsbrev eller via info@admentum.se.

Enligt personuppgiftslagen har du rätt att få del av de uppgifter som vi registrerat om dig. Om sådan information är felaktig, irrelevant eller ofullständig kan du begära att informationen ändras eller tas bort.